Voedingsadviezen

Vooral aan het begin van de zwangerschap kun je erg misselijk zijn en heb je niet altijd trek of zin om te eten. Probeer dan niet te zwaar voedsel te eten (bijv. een cracker of geroosterde boterham) en probeer te blijven drinken, al zijn het maar een paar slokjes elk uur.

Als je verder bent in de zwangerschap verdwijnt vaak de misselijkheid en krijg je ook meer trek. Het is dan niet nodig om voor twee te gaan eten. Hou je voeding gevarieerd en eet regelmatig. Mocht je last hebben van duizeligheid of nog regelmatig misselijk zijn, eet dan kleinere porties meerdere malen per dag.

Voedingsregels:

Sommige dingen zijn niet verstandig om te eten of te doen tijdens je zwangerschap, omdat deze schadelijk kunnen zijn voor de ontwikkeling van je kindje:

Vitamine A

Orgaanvlees zoals lever en leverproducten bevat veel vitamine A. Een teveel aan Vitamine A in de zwangerschap kan nadelige gevolgen hebben voor de ontwikkeling van je kindje. Het is daarom raadzaam niet teveel leverproducten te eten. Wij adviseren om geen lever te eten en leverproducten zoals leverpastei, leverworst en paté niet meer dan 1 maal per dag op je boterham te nemen.

Listeria bacterie

Kazen gemaakt van rauwe melk, “au lait cru”, kun je tijdens de zwangerschap beter vermijden (Franse kazen). Deze kunnen een bacterie Listeria bevatten. Je mag wel kaas eten die gemaakt is van gepasteuriseerde melk.

Toxoplasmose

In rauw vlees of half rauw vlees kan toxoplasmose voorkomen. Je moet hierbij denken aan biefstuk, rosbief, filet american, tartaar en carpaccio. In ongewassen rauwe groente en fruit kan de toxoplasmose bacterie voorkomen, was alle groente en fruit daarom goed. Ook is het verstandig stevige handschoenen te gebruiken wanneer je in de tuin werkt en niet zelf de kattenbak te verschonen om besmetting met de toxoplasmose bacterie te voorkomen.

Meer interessante informatie vind je in de Folders