Blog van Newmom2be: Bee

Zwangerschapscursus (week 26)

Jeej, een nieuwe mijlpaal. Vanaf deze week is onze baby levensvatbaar. Dat betekend dat de bevalling ook steeds dichterbij komt en het misschien verstandig is om opzoek te gaan naar een zwangerschapscursus. Er zijn zoveel verschillende cursussen dat je hier echt even voor moet gaan zitten om te bekijken wat het beste bij jou en eventueel je partner past. Enkele voorbeelden van het cursus aanbod bij mij in de buurt is een zwangerschapsgym, zwangerschapsyoga, zwangerschapszwemmen, hypnobirthing of een cursus speciaal voor man en vrouw.

Bij zwangerschapsgym krijg je informatie over de zwangerschap en bevalling , maar ook veel praktische oefeningen. Dat zijn dan oefeningen die je leren ontspannen en versterkende oefeningen voor je spieren die het meest belast worden tijdens je zwangerschap.

Zwangerschapsyoga richt zich voornamelijk op ontspannen. Goed kunnen ontspannen is belangrijk tijdens de bevalling, dit zou de pijn verlichten.  Met behulp van ademhalingstechnieken en ontspanningsoefeningen leer je hoe je kunt omgaan met pijn, te luisteren naar je lichaam en ook te vertrouwen op je lichaam.

Bij zwangerschapszwemmen wordt er rekening gehouden met de temperatuur van het water, lekker warm en krijg je oefeningen die je kunt blijven doen tot aan de bevalling.

Hypnobirthing is een hypnosecursus voor aanstaande ouders, gebruik makend van zelfhypnose, je voor te bereiden op de aanstaande geboorte. Hypnobirting zorgt ervoor dat je de bevalling heel bewust ervaart, zelf regie in houden kan houden over de pijn en zo inzet op een rustige geboorte.

Dan is er ook nog een cursus speciaal voor man en vrouw. Als je je samen voorbereid op de bevalling en je je gesteund voelt door je partner kan dat een positief effect hebben op het verloop  en de beleving van de bevalling.  Tijdens deze cursus krijgen partners handvaten zodat zij ook weten wat te doen om een goede steunpilaar te zijn.

Zoveel aanbod maakt de keus voor mij er niet makkelijker op. Ik heb me namelijk laten vertellen dat het gewoon heel belangrijk is dat je jezelf kunt ontspannen tijdens de weeën en bevalling. Want als je ontspant ervaar je de minste pijn en gaat de ontsluiting het snelst. Ik ga denk ik ook nog even op youtube kijken wat het aanbod is. Misschien kan ik daar wel wat goede ademhalingsoefeningen vinden. Daarnaast kan ik, op mijn eigen niveau, ook nog wel gewoon lekker door blijven sporten.

Newmom2be: Bee
Verwacht samen met haar man hun eerste kindje. De komende weken neemt zij jou mee in haar gedachten en ervaringen.

She loves: sport & voeding / reizen / muziek / vrienden & familie