Duizeligheid tijdens je zwangerschap

Als je zwanger bent kun je last krijgen van duizeligheid. Een vervelend zwangerschapsverschijnsel die je vanaf 5 weken zwangerschap kan krijgen. Hoe komt het nu dat je duizelig wordt? Er zijn een aantal oorzaken, maar gelukkig ook een hele hoop maatregelen om je duizeligheid te verminderen of voorkomen.zwangerschapskwalen verloskundige kraamzorg

Veel voorkomende oorzaak duizeligheid

Een veel voorkomende oorzaak is je bloed dat moeilijk doorstroomt door de druk van je baarmoeder op je organen en benen. Je kan dit het beste oplossen door te blijven bewegen. Zelfs als je zittend werk hebt is het aan te raden met je voeten te “lopen” onder je bureau of leg je benen omhoog, zo blijft het bloed stromen. En haal iets vaker thee of loop even naar de wc, zodat je echt even kleine stukjes kan lopen.

Andere oorzaken duizeligheid tijdens je zwangerschap

Duizeligheid kan komen door:

  • een te lage bloeddruk, met name tussen de 3 en 6 maanden (het tweede trimester). Door iets zout en/of zoets te eten wordt vocht beter vastgehouden en vullen je bloedvaten zich weer met bloed, waardoor je bloeddruk weer stijgt.
  • een te lage bloedsuikerspiegel, dit heeft te maken met lage bloedglucosewaarden, waardoor je je bibberig en duizelig voelt. Vaak voel je je ook trillerig en ga je zweten. Het helpt om je eten te verspreiden over de hele dag in kleine meerdere maaltijden of snacks. Een glaasje vruchtensap wil ook helpen om je net even een suikerboost te geven.zwangerschap en duizeligheid
  • op je rug te liggen. Als je op je rug ligt, kan je baarmoeder op een grote ader naast je ruggenwervel drukken. Hier kan je misselijk en duizelig van worden. Als je hier last van hebt, geef dit aan je omgeving aan en zeg tegen ze, dat ze je op je zij moeten leggen, zodra je flauw valt (niet op je rug zoals veel mensen uit gewoonte doen). Het beste is een stabiele zijligging, met je onderste been opgetrokken en je bovenste been licht gebogen. Gebruik deze houding ook als slaaphouding en gebruik hierbij nog een voedingskussen voor tussen je benen en onder je buik (sorry partners, dit is echt de beste slaaphouding).
  • op te staan. Heb jij last van duizeligheid en misselijkheid bij het opstaan in de ochtend? Zorg dat je iets eet voordat je uit bed stapt, bijvoorbeeld een droge cracker of juist even iets zout of zoets.Zwangerschap en ontbijt
  • hartkloppingen. Raak niet in paniek, er is niets met je hart, het moet alleen harder werken. Je lichaam heeft zo’n 40% extra bloed aangemaakt, dat ook rondgepompt moet worden. Vooral rond de 30ste en 34ste week van je zwangerschap. Probeer geen intensieve inspanningen te doen en ga even rustig zitten als je hartkloppingen voelt. Blijf je er veel last van hebben, dan is het raadzaam om dit aan te geven bij je verloskundige. Raak je toch in paniek en ga je hyperventileren? Ga dan direct zitten en houd beide handen in een kommetje voor je mond en je neus. Adem rustig in en uit. Werkt het niet? Pak dan een plastic zakje en adem rustig in en uit.
  • bloedarmoede. Duizeligheid door bloedarmoede komt door een ijzertekort en komt tijdens de zwangerschap vaak voor. Eet producten met veel ijzer zoals bladgroenten (spinazie), noten, eieren, vis, volkorenproducten en appelstroop.

Wat te doen bij duizeligheid tijdens je zwangerschap

Nog even samengevat. Duizeligheid kun je verminderen of voorkomen door:

  • blijf bewegen, zodat het bloed goed door je lichaam stroomt,
  • Eet je maaltijden in kleine hoeveelheden,
  • Slaap op je zijn.
  • Drink goed, zeker als het warm is,
  • Spreid je maaltijden over de hele dag,
  • Zorg voor voldoende frisse lucht,
  • Eet iets voor je opstaat,
  • Maak geen abrupte bewegingen,
  • Eet iets zoets of zouts (met mate),
  • Zorg voor voldoende rust en geef toe aan je vermoeidheid,
  • We hebben ook gehoord dat het helpt om koude komkommerpartjes te eten.gezonde voeding tijdens de zwangerschap

Je verloskundige

Heb je last van duizeligheid? Geef dit aan bij het eerstvolgende bezoek aan je verloskundige. Zij zal kijken of verder onderzoek nodig is.

Bron: Eerste afbeelding is afkomstig van het Instagram account Bionda.savi